وقفه های سیکلی نمایندگی زیمنس

ارسال شده در تاریخ: 15 مرداد 1396چاپ
اشتراک گذاری:
وقفه های سیکلی نمایندگی زیمنس
نکات قابل توجه :
در نمایندگی زیمنس وقفه های سیکلی بر خلاف نوع TOD نیاز به Active کردن ندارد. کافیست که OB مربوطه به PLC دانلود شده باشد. اگر OB در حافظه ی PLC موجود بود ، آن را اجرا می کند و اگر نبود اشکالی پیش نمی آید و PLC کار عادی خود را دنبال می کند. بعلاوه ، این وقفه به زمان و تاریخ شروع نیاز ندارد و به محض دانلود شدن ، شروع به کار می کند.
درجه اولویت این وقفه ها بالاتر از وقفه های TOD می باشد ، بنابراین اگر همزمان اتفاق بیفتد ، وقفه ی سیکلی اجرا می شود.
باید دقت داشته باشید که دوره ی اجرای OB وقفه سیکلی از زمان اجرای آن که وابسته به دستورات برنامه نویسی داخل آن است ، بزرگتر باشد. در غیر اینصورت ، خطای Time Error پیش می آید که می تواند منجر به توقف CPU شود. مثلاً اگر دوره ی اجرای OB صد میلی ثانیه تنظیم شود ولی دستورات داخل آن صد و پنجاه میلی ثانیه طول بکشد ، در این حالت ، هنوز اجرای OB کامل نشده که مجدداً توسط سیستم عامل صدا زده می شود و خطای فوق بوجود می آید.
اگر CPU اتوماسیون صنعتی زیمنس چند OB وقفه سیکلی را ساپورت کند ، می توان برای هر یک دوره ی اجرای متفاوتی را تنظیم کرد ، مثلاً اولی هر 100 میلی ثانیه و دیگری هر 200 میلی ثانیه یکبار اجرا شود.
وقتی از چند OB وقفه سیکلی استفاده می کنیم ، گاهی اوقات ممکن است زمان شروع تعدادی از آنها روی هم بیفتد. همزمانی شروع بخودی خود اشکالی ندارد ، ولی ممکن است زمان سیکل CPU را از حدمجاز فراتر برده و منجر به توقف آن شود. برای رفع این مشکل ، یک روش استفاده از Phase Offset می باشد که در پارامتر های CPU در جلوی OB وقفه سیکلی قابل مشاهده است. با استفاده از عددی که بر حسب میلی ثانیه در Phase Offset وارد می کنیم ، می توانیم در زمان شروع OB مورد نظر تاخیر ایجاد کنیم تا همزمانی شروع اتفاق نیفتد.
با استفاده از فانکشن های سیستم SFC39 تا SFC42 می توان وقفه های سیکلی را غیر فعال نمود ، یا به آنها تاخیر داد و یا مجدداً فعال کرد.

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.