استفاده از فرمت STRUCT در برنامه نویسی اتوماسیون صنعتی زیمنس

ارسال شده در تاریخ: 18 دی 1395چاپ
اشتراک گذاری:
استفاده از فرمت STRUCT در برنامه نویسی اتوماسیون صنعتی زیمنس
یکی از امکانات برتر DB ها نسبت به Bit Memory ، امکان ایجاد Structure به صورت تو در تو یا معمولی می­باشد ، به این معنی که می­توان نامی را وارد نمود و برای آن یک ساختار درختی منسجم ایجاد کرد. این عمل تاثیری در روند عملکرد DB ندارد ، فقط برای دسته بندی داده ها در یک DB و دستیابی آسان تر به آدرس های آن است. برای ساختن STRUCT لازم است پس از وارد کردن نام ، در ستون Type راست کلیک کرده و سپس از طریق گزینه ی Complex Types گزینه ی STRUCT را انتخاب کنید.
 
استفاده از فرمت STRUCT در برنامه نویسی اتوماسیون صنعتی زیمنس1

زیمنس کنترل نمایندگی زیمنس در ایران
 

برای تفهیم بهتر موضوع به ذکر یک مثال می­پردازیم.
فرض کنید قرار است مقادیر مختلف از یک الکترو موتور در DB ذخیره شود. ولی یک موتور الکتریکی قطعاً پارامتر های زیادی مانند شدت جریان ، ولتاژ ، فرکانس و... را در بر دارد. حال ، می­توان برای دسته بندی اطلاعات ، گزینه ی موتور را به عنوان شروع یک Structure انتخاب نمود و پارامتر های آن را در زیر مجموعه ی موتور وارد نمود. شکل زیر را ببینید:

 
استفاده از فرمت STRUCT در برنامه نویسی اتوماسیون صنعتی زیمنس2

PLC های زیمنس را از نمایندگی زیمنس ایران بخواهید


اگر به آدرس های آن توجه کنید ، خواهید دید که به ظاهر آدرس ها با دیگر پارامتر های خارج از محدوده ی STRUCT تداخل دارد ، ولی آدرس هر پارامتر در داخل STRUCT با آدرس خود استراکچر جمع میشود. بهترین روش برای مشاهده ی آدرس های واقعی ، انتخاب View > Data View است.
 
استفاده از فرمت STRUCT در برنامه نویسی اتوماسیون صنعتی زیمنس3

همانطور که در تصویر فوق دیده می­شود ، در حالت Data View نمی­توان مقادیر را تغییر داد و رنگ ستون ها به جز ستون Actual Value ، خاکستری (Static) می­شود. برای تغییرات و برگستن به حالت قبلی لازم است از منوی View > Declaration View را انتخاب کنید.
برای خارج شدن از استراکچر باید روی End STRUCT پایینی کلیک کرده و سپس ، کلید Enter را فشار دهید. در هر DB می­توان چندین Structure ایجاد نمود و نیز در صورت نیاز ، می­توان استراکچری های تو در تو ایجاد کرد.

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.