انواع رک در S7-400 زیمنس و کاربرد آنها درسیستم اتوماسیون صنعتی زیمنس

ارسال شده در تاریخ: 11 مهر 1395چاپ
اشتراک گذاری:
انواع رک در S7-400 زیمنس و کاربرد آنها درسیستم اتوماسیون صنعتی زیمنس
رک ها در زیمنس S7-400 بسیار متنوع بوده و هر کدام برای کاربرد های خاصی طراحی شده اند که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم. به طور کلی، ساختار رک 400 از دو بخش تشکیل شده است که عبارتند از :
  1. I/O Bus (P Bus) : یک Back Plain Bus به صورت پارالل است که برای تبادل دیتا بین CPU زیمنس و کارت های I/O زیمنس استفاده می شود (با سرعت تقریبی 5 mbps) همه ی رک های S7-400 دارای I/O Bus هستند، بنابراین بر روی تمام آنها می توان کارت I/O نصب کرد.
  2. Communication Bus (C Bus) سیستم سیماتک : این قسمت از Back Plain Bus یک باس سریال است که برای تبادل سریع دیتا با حجم زیاد به صورت سریال استفاده می شود (سرعت 10MBPS) وظیفه C Bus برقراری ارتباط بین CPU ، FM و CP است. رک های توسعه در S7-400 این قسمت را ندارند از این رو ، نمی توان روی آنها کارت شبکه نصب کرد. شکل زیر، یک نمونه از رک های 400 را که دارای 18 اسلات است، نشان می دهد : (کنترل زیمنس ،سیماتک در ایران)
 
 انواع رک در S7-400 زیمنس و کاربرد آنها  1
 
نکته: در S7-400 زیمنس ارتباط الکتریکی و تغذیه ماژول ها توسط رک انجام می شود، بنابراین با نصب سخت افزاری ماژول ها روی رک بدون نیاز به سیم بندی این ارتباط توسط رک برقرار می شود.
 
همانطور که گفته شد، تمام رک های زیمنس 400 دارای I/O Bus و C Bus نیستند، بنابراین می توان آنها را به سه دسته زیر تقسیم بندی نمود :
1-Central Rack (CR)  که فقط می تواند به عنوان رک اصلی استفاده شود.
2- Expansion Rack (ER) که فقط برای توسعه I/O ها استفاده می شود
3- Universal Rack (UR) که هم بعنوان رک اصلی و هم بعنوان رک اضافی استفاده می شود. کاربرد این رک در صنایع مختلف بیشتر است.
 
شکل زیر ساختار I/O Bus و C Bus را در رک های CR ، ER و UR نشان می دهد :
 

 انواع رک در S7-400 زیمنس و کاربرد آنها  2
 
همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، اگر پوشه ی Rack400 را در برنامه ی HW Config باز کنید، خواهید دید که هر یک از رک های 400 خود در چندین مدل ارائه شده اند. مهم ترین تفاوت آنها نسبت به یکدیگر، وضعیت I/O Bus و C Bus و تعداد اسلات ها است.
 
 انواع رک در S7-400 زیمنس و کاربرد آنها  3.
 
در جدول زیر، برخی از مشخصات آنها همراه با توضیحات ارائه شده است. (نمایندگی رسمی زیمنس)



انواع-رک-در-S7-400-زیمنس-و-کاربرد-آنها--4.

نکته: در انتهای کد برخی از رک ها علامت ALU نوشته شده است که نشان می دهد متریال بکار رفته برای تولید بدنه آنها از جنس آلومینیوم است. در این رک ها برای تهویه هوا و خنک نگه داشتن آنها معمولاً از فن های مخصوص استفاده می شود.

کنترل زیمنس، نمایندگی زیمنس در ایران آماده ارائه خدمات به شما مشتریان عزیز می باشد.

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.