نحوه ی خواندن سیگنال های آنالوگ در اتوماسیون صنعتی زیمنس

ارسال شده در تاریخ: 10 شهریور 1395چاپ
اشتراک گذاری:
نحوه ی خواندن سیگنال های آنالوگ در اتوماسیون صنعتی زیمنس
بطور کلی همه ی مقادیر آنالوگ اعم از ولتاژ،جریان و مقاومت ابتدا در کارت AI از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده و سپس، توسط CPU برای پردازش مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین، برای PLC مقدار 0 و 1 یا بعبارت دیگر، فرمت باینری یا Hex مفهوم دارد.
برای هر ماژول آنالوگ یک Cycle Time وجود دارد. ابتدا در کانال 1، سپس در کانال 2 و نهایتاً در کانال n تبدیل صورت می گیرد. کل زمانی که این کار طول می کشد را Cycle Time می گویند. اگر کانال یا کانال هایی از کارت در عمل استفاده نشده باشد، باید در پارامتر های کارت آن را غیر فعال کنیم. این عمل منجر به کاهش زمان سیکل فوق خواهد شد.

نحوه ی خواندن سیگنال های آنالوگ

پس از تبدیل، مقدار باینری بصورت 16 بیتی و مانند شکل زیر است. بیت آخر سمت چپ علامت عدد را نشان می دهد. 0 برای مثبت و 1 برای منفی است.

نحوه-ی-خواندن-سیگنال-های-آنالوگ-در-اتوماسیون-صنعتی-زیمنس..

برای هر نوع سیگنال جدولی وجود دارد که معادل Hex و Decimal ورودی مربوط به کارت را نشان می دهد. در این جداول علاوه بر رنج نرمال، مقادیر بالای رنج، Overflow و Underflow نیز داده شده اند. فرض کنید به کارت ورودی، سیگنال 4-20 Ma متصل شده است. PLC مقدار میلی آمپر را نمی شناسد و در برنامه نویسی نمی توان این مقادیر را مستقیماً بکار برد. می توان با توجه به کاتالوگ معادل Hex یا دسیمال آنها را پیدا کرد و سپس، در برنامه از آنها استفاده نمود. به عنوان مثال، مطابق جدول زیر می بینیم که معادل دسیمال 4 میلی آمپر، عدد صفر و معادل دسیمال 20 میلی آمپر، عدد 27648 می باشد. این مقادیر از نظر PLC مفهوم دارد.

نحوه-ی-خواندن-سیگنال-های-آنالوگ-در-اتوماسیون-صنعتی-زیمنس...jpg

در کارت های خروجی آنالوگ نیز تبدیل دیتا به سیگنال به طور سیکلی برای همه کانال ها تکرار می شود. این وضعیت، مشابه سیکل تبدیل سیگنال به دیتا در کارت های AI می باشد.

جهت ارائه خدمات بیشتر با شرکت کنترل زیمنس (نمایندگی رسمی زیمنس و اتوماسیون صنعتی زیمنس) تماس بگیرید.

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب مطلع شوید.